Een klant belt. “Vorig jaar heeft u mijn stereo-installatie gerepareerd, maar nu doet hij het weer niet.” Dat kan gebeuren, uiteindelijk maakt het niets uit of een apparaat jaren of een paar weken oud is, ze kunnen defect gaan. In dit geval was bij de vorige reparatie een probleem in de voeding hersteld.
Toen de reparatie binnenkwam, was natuurlijk de eerste test, of hetzelfde defect als de vorige keer terug was gekomen. Dat bleek niet zo, sterker nog, het apparaat mankeerde op het eerste oog niets, hij gaf geluid, en bediende prima. Ook het internetgedeelte werkte, het apparaat maakte netjes verbinding met het netwerk en was toegankelijk vanaf het netwerk. Omdat ik op het eerste gezicht geen klacht kon vinden, belde ik de klant. “En toch geeft de radio sinds een paar dagen geen geluid meer op de internetstations. “ Aha, tijdens de test forceer ik de radio om naar een bepaald intern adres te gaan, dat werkt altijd. Toen ik de radio op de internetfunctie ging testen kwam er inderdaad geen geluid uit, maar ook meteen de opmerking dat de toepassing, in goed Nederlands app geheten, te oud is en de nieuwe versie voor dit apparaat niet beschikbaar is. O ja, dit ken ik grapje van de smart-tv’s, die vaak defect gaan omdat het toestel probeert op te waarderen met een bestand dat helemaal niet geschikt is voor het apparaat.
Goed, ik ga nu de klant bellen dat er een andere oplossing gezocht moet worden voor zijn 13 jaar oude radio.
En nu ga ik verder werken aan een cassettedeck van bijna 50 jaar oud.