In een gezelschap stond ik met een dame uit Duitsland te praten. Ik merkte dat zij wat problemen had met het spreken van het Engels, dus vroeg ik haar of het misschien een idee was om de conversatie in het Duits voort te zetten. De dame was onder de indruk van mijn Duits. Ja, ik spreek die taal al sinds mijn kindertijd, net als veel andere Amstelveners van mijn leeftijd. De oorzaak? De kabeltelevisie. Dit stuk vernuft, destijds een dienst van de gemeentelijke dienst Gas en Water, werd vanaf 1972 aangelegd. Twee jaar later had heel Amstelveen kabeltelevisie( en werden Uithoorn en Aalsmeer ook aangesloten op het netwerk). Op het net werden maar liefst 5 zenders doorgegeven, de twee Nederlandse netten en drie Duitse netten. Overdag zonden de meeste zenders hetzelfde programma uit, een testbeeld. Dit testbeeld was nodig voor de antennebouwers om de antennes goed op de zenders uit te kunnen richten. Er was echter één zender die kinderprogramma’s uitzond en dat was het tweede Duitse net, ZDF. Die waren meestal Tsjechische films die, naar goed Duits gebruik, waren nagesynchroniseerd. Even later werd er nog een zesde zender aan het pakket toegevoegd, het Belgische net. De zenders werden ontvangen met grote antennes die op een flat langs de Groenelaan stond( en daar nog steeds staat).
Dit net heeft het tot in de jaren 90 uitgehouden, er werd toen een volledig nieuw net aangelegd.( Daarom hebben sommige huizen twee antennedozen aan de muur.)