tankar och drömmar

Under natten som gick var det lite oro pga problem med en tand, eller vad det nu är, som känns och fortfarande gör sig påmind. Det klart att tankar om vad det kunde innebära i form av besvär och problem om det visar sig att det krävs mer omfattande arbeten av tandläkaren snurrade i huvudet när jag vred och vände på mig. Men det som var konstigt var att så fort jag blundade så kom det bilder av något som slingrade sig – ungefär som liggande lianer eller en djupdykning bland hjärnans vindlande kopplingar och kontakter. Misstänker att det var i ett halvt vaket, halvt sovande tillstånd men i alla fall. Det kändes otäckt, nästan farliga tankar som trasslade in sig i dessa ”lianer” och jag vaknade till varenda gång!

Kan inte minnas att jag upplevt liknande bilder i såpass vaket tillstånd tidigare, och nu under dagen kan jag inte riktigt släppa tanken på vilka processer som ger sådana effekter. Med tanke på allt som förväntas av AI och dess förmåga att imitera. eller till och med överträffa oss NI (Natural Intelligence) så känns det oroligt att tänka på hur en sådan drömlik process kan uppstå och vilka effekter det kan ge på ett AI-system.

Comment