Gøtakanal 2024

Eventyrlig seilas Stavanger - Gøtakanal - København - og hjem, sommeren 2024.

Her vil jeg gi et lite innblikk i en fantastisk seiltur Juni-Juli 2024. 6 uker på tur med varierende vær og landskap. En tur som kan anbefales. Jeg stiller gjerne med foredrag om turen for grupper interesserte. kontakt: Kåre Skartland 97775816.

Turen tok totalt 45 dager. Men du kan gjøre den på kortere tid. Vi hadde god tid og lå værfast i noen havner av og til. Det hadde ikke noen hast, og vi skal ha det OK under seilas i åpent farvann. Når jeg seiler alene sjekker jeg alltid været og går ikke ut i voksende vind/bølger. Jeg venter heller til det løyer litt av, så vind og sjø er på nedadgående eller stabil passe. Selv om båten klarer heftig vind og sjø, så må jeg tenke på hvordan jeg selv skal ha det underveis, og det kan blir lange økter ved roret. Autopiloten gjør vanligvis en god jobb, men av og til, under spesielle forhold, klarer den ikke holde kursen, så må det håndstyring til.

Nedenfor viser loggboka for turen. Noen lange dager, noen korte, og noen dager lå vi bare i havn, enten ventet vi på at uver skulle gå forbi, ellers nyter vi det fine veret og ser oss omkring.

Klar for avreise fra Bangarvåg. Jeg ventet på Klarsignal fra Øystein og Stein, som kom fra Jåttåvågen. Vi møttest utfor Mekjarvik/Randaberg, og derfra holdt vi lag hele turen. Første etappe gikk til Egersund. (vi kom litt sent avgårde, alltid noe i siste liten, så det var en grei første etappe.)

Over: her forlater jeg Bangarvåg i Stavanger. Nedenfor: har jeg fått følge med Øystein her, utfor Risavika.

Havet var bare nydelig, og vi ankom Egersund i flott solnedgang.

Neste dag starta like fin. en flott dag på havet mot Båly like forbi Lindesnes. 5ms fra Nv. Med litt ekstra fart fra motoren ankom vi Båly kl 17:00.

Nedenfor: Ut fra Egersund Søragapet

Flott seilver forbi Lista

Overfor: Innseiling til Båly havn

2. Juni seilte vi videre til Lillesand. Droppa blindleia ogseilte utenfor. Havstrygeren har en mast som akkurat ikke går under broa før Lillesand.

3. Juni: til Kragerø.

Over: Brua til Tromøya

Noen ganger ble det frisk seilas med vinden fra akter.

4. juni var det ikke sjøvær

Greit å lage litt extra kos å la regnet gå forbi.

Turen fdra Kragrø til Nevlunghavn ble litt rusket. 8 til 12 mn og litt krapp sjø, men sol og flott.

Nevlunghavn er en liten fiskerhavn,godt beskytta for uver og jeg har brukt denne tidligere som utgangspunkt for Sverige. Nå skulle det blåse heftig noen dager, så vi roa ned, gikk tur på land,flere ganger i dagligvaren som er 3 km. unna. ellers er det konditori i Nevlunghavn. Stein klarte å få tak i noe fersk reke, så ble det kos på kaia.

10. Juni skulle vinden løye,så vi kasta loss og satte kursen mot Gullholmen marina, utenfor Lysekil i Sverige. I starten var det en del straumsjø og bris 30gr Styrbord så lite seilvind. Vi dreia litt kurs då vi kom utpå, så seilet kom ut og stabiliserte. etter hvert auka sjøen til ca 3-4 meter, restene fra stormen, men grei vinkel på bølgene, skrått forfra Styrbord. Vi holdt motoren i gang og seil oppe. Tidvis kunne motoren hvile. vinden var bare 8 til 11 knop, så ok. Det er en seilas på ca 70 nm, så prøvde å holde farten på godt 6 knop.

Øystein tok et talende bilde av Min Båt da vi hadde en bølge mellom oss. Kuult bilde.

Gullholmen er en populær ferieplass med en lun og god havn. Jeg ringte da vi var utpå og fikk anvist plass ved ankomst. Neste dag var det omtrent vindstille og havet flatt. Turen videre til Gøteborg var rene sjarmøretappen.

Innseilingen til Gøteborg er trafikert, og vi skulle helt til indre havn like før jernbanebrua. Igjen ringte jeg og bestilte plass, men tror ikke at de hadde fått det med seg. Da vi ankom havna var det ganske fullt, lokalbåtar laga turbulens i sjøen og frisk bris gav en utfordring for å manøvrera inn i riktig bås. Bra at havneverten hjalp til og tok imot første trossa.

Godt taima. Jeg hadde sagt til Steinar (min bror) før vi starta turen, at vi var antakelig i Gøteborg den 11.Juni. Så han bestilte billetter og kom i kveldinga, like etter at vi hadde fortøyd. Veldig bra å ha 2 ekstra hender når vi skulle starta slusinga dagen etterpå. og godt for meg å ha en god styrmann ombord, så eg kunne slappa litt av og styra i bysså underveis.

Steinar til rors.

Første hinder fra havna i Gøteborg er en stor Hevebru. Den vart løfta akkurat så høgt at alle mastene kom under. Antakelig styrt av Kamera som måler høyden. Alle sluser og broer styres fra en trafikksentral i Trollhetttan. Det var ikke mulig å kommunisere med sentralen via VHS, Så det var bare å sige inntil bru så åpnet den når det var klart. Rødt lys indikerte stop. Hvitt lys når vi kunne gjøre oss klar, og grønt lys når klart for pasering. Ved hver sluse og bro var det trafikklys.

Slusene på vei fra Gøteborg til Trollhettan var gigantiske og laga for store skip i fraktefart, inntil 150 meter lange. De fleste slusene hadde murte sider, men av og til var den ene siden sprengt fjell så det kunne stikke ut skarpe steiner.

I kveldingå kom vi fram til Trollhettan sluså. det er siste store slusa før Venaren. Kraftig tordenver hadde slått ut den automatiske slusingå, så her vart me liggande til neste morgen. Litt straum i elva men greit å ligga longside ved ventekai. Det var ganske store båtar som kom igjennom denne slusa.

Oppe gjennom Trollhetttan slusa la vi oss til kai og tok en tur til byen til fots, handla litt, og såg oss omkring. Eg hadde vert her året før med bobil så var litt kjent.

Her seiler vi over en bilvei i en Akvadukt, støpt kanal der bilveie kryssinga var senket under kanalen. Det var 2 slike akvadukter på Gøtakanalen.

Bilde tatt 29.juni-24 ankommet København. Ved Trelleborg fann vi en kanal som sparte oss for noen nm og mye skipstrafikk. Leia var grunn og godt staka opp som en bred motorvei nordover til trafikkleie mot København. Ganske lite vind første 2/3 av den dagen. friska litt på utover etterm. så seila kom ut. Første havna vi gikk til i Køben, var det lite ledig, men fikk da fortøyd odd for natta, og flytta oss inn til sentrum, indre havn neste dag.

Siden er under produksjon. kommer mer ..

Comment