Mye har skjedd i det nye året, spesielt politisk, og det har fått meg til å tenke gjennom bruken min av sosiale medier. Jeg bestemte meg for å forlate Meta – noe som egentlig var ganske enkelt, men til stor frustrasjon for mange. Ja, du finner meg dessverre fortsatt på Messenger, fordi jeg har noen kontakter der som nekter å gi slipp og ikke er de mest teknisk begavede når det kommer til å finne nye kommunikasjonsveier.
Jeg har jobbet hardt for å komme meg ut av Googles innfløkte nett, som strekker seg over så å si alle sosiale medier. Etter hvert har jeg klart å kutte ut de plattformene hvor jeg legger igjen mest penger og informasjon. Men sakte, men sikkert, klarer jeg å bryte meg løs derfra også!
Neste steg blir å finne nye løsninger for podkast og streaming, for jeg oppdaget nylig at Twitch eies av en mann jeg ikke ønsker å støtte. Det er synd når maktpersoner både styrer firmaer og blander seg inn i politikk – det blir kaotisk. Man sitter igjen med to valg: svelge alt og la det passere, eller ta ansvar og rydde opp i sitt eget digitale liv.
Jeg velger det siste.