En god – nok – start: morgenrutiner som frilanser

Som frilanser og hjemmekontorist har jeg de siste fem–seks årene hatt muligheten til å starte dagen akkurat som jeg vil – og nettopp derfor trenger jeg rutiner mer enn jeg liker å innrømme. Å jobbe frilans kan være både fritt og fleksibelt – og ganske krevende. Når du er din egen sjef, har du ingen som minner deg på hva som haster, og det er fort gjort å gå seg litt bort i egne oppgaver.

Men en fast, vennlig og gjennomførbar morgenrutine kan gjøre underverker – både for produktiviteten og for hodet. Etter litt prøving og feiling har jeg funnet noen lavterskel morgenvaner som faktisk hjelper meg i gang.

Hvorfor morgenrutiner?

Å starte dagen med noen faste, egne gjøremål kan gi en følelse av retning, ro og kontroll – før resten av verden rekker å kreve noe mer. Det handler ikke om å være perfekt, men om å skape rytme og plass til det som er viktig.

Forslag til en snill og nyttig morgenrutine:

Våkne omtrent til samme tid hver dag.

En viss rytme gjør det lettere å komme i gang – særlig når du jobber hjemme. Litt dagslys tidlig på dagen hjelper både kropp og hode, og det er faktisk ganske hyggelig å ta den første kaffekoppen stående ved vinduet eller ute på trappa.

Litt bevegelse – hva enn det betyr for deg.

En kort gåtur, noen enkle tøyeøvelser, bære ved eller danse litt på kjøkkenet – alt teller. Poenget er bare å få kroppen i gang.

En ting som klargjør hodet.

Lek med katten. Høre på en podcast. Tre linjer i en notatbok. Et lite ritual som markerer starten på dagen og rydder plass i tankene.

Lag en kort plan for dagen.

Hva er viktigst i dag? Ikke hele to-do-lista – bare én eller to ting du faktisk vil prioritere. Det gir fokus og mestringsfølelse.

Frokost – eller i det minste noe å gå på.

Det trenger ikke være smoothiebowl med chiafrø. Noen dager blir det bare kaffe og en banan, og det får være greit. Litt næring hjelper.

Personlig favoritt: Lære noe eller gjøre noe kreativt.

Når det er rom for det, elsker jeg å starte dagen med noe utviklende eller lystbetont – lese litt, jobbe stille med et sideprosjekt, eller pugge språk på Duolingo. Det gir en fin flyt inn i arbeidsdagen.

Noen dager glipper alt. Og det er helt greit. Men de dagene jeg får til bare litt av dette, blir ofte bedre enn de uten noen form for struktur. Jeg tror ikke det finnes én oppskrift som passer alle, men jeg vet at små, snille grep kan gjøre en stor forskjell over tid.